جزییات جدید از حمله سایبری به صنایع فولاد ایران

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

takian.ir iran largest steel producer hit by cyberattack 1
یکی از شرکت‌های بزرگ فولاد ایران روز دوشنبه گفت که پس از حمله سایبری که دو کارخانه دیگر را نیز هدف قرار داد، مجبور به توقف تولید شد که ظاهراً یکی از بزرگترین حملات به بخش استراتژیک صنعتی کشور در مدت اخیر است.

دولت ایران مستقیماً به این اخلال اذعان نکرد و یا گروه خاصی را مقصر حمله به شرکت دولتی فولاد خوزستان و دو تولیدکننده بزرگ فولاد ایران معرفی ننمود. این حمله آخرین نمونه از حمله‌ای است که خدمات کشور را در ماه‌های اخیر و پس از تشدید تنش‌ها در منطقه، فلج کرده است.

یک گروه هکر ناشناس مسئولیت این حمله را در شبکه‌های اجتماعی بر عهده گرفت و گفت که سه شرکت بزرگ فولاد ایران را در پاسخ به (به ادعای مهاجمان) «تجاوزات جمهوری اسلامی» هدف قرار داده است.

این گروه که خود را «گنجشک درنده» مینامند، تصاویری را که ادعا می‌شد از دوربین‌های مدار بسته از کارخانه فولاد خوزستان است را به اشتراک گذاشتند که نشان می‌دهد یک قطعه ماشین‌آلات سنگین در خط تولید شمش فولادی خراب شده و باعث آتش‌سوزی گسترده شده است.

این گروه با اشاره به ارتباط صنعت فولاد با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: «این شرکت‌ها مشمول تحریم‌های بین‌المللی هستند و علیرغم محدودیت‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند».

یک کارخانه فولاد در شهر مبارکه اصفهان و در مرکز ایران اعلام کرد که سیستم آن نیز مورد حمله قرار گرفته است، در حالی که روزنامه دولتی ایران گزارش داد که کارخانه دیگری در بندرعباس در جنوب ایران در این حمله سایبری مورد هدف واقع شده است. هیچ یک از این کارخانه‌ها هیچ آسیب یا توقف کار را در نتیجه این حملات، تأیید نکرده‌اند.

در همین حال، شرکت فولاد خوزستان اعلام کرد که این کارخانه تا اطلاع ثانوی «به دلیل مشکلات فنی» در پی «حملات سایبری» مجبور به توقف کار شد. وب سایت این شرکت نیز روز دوشنبه قطع و از دسترس خارج شد.

با این حال، ‌امین ابراهیمی، مدیرعامل فولاد خوزستان مدعی شد که فولاد خوزستان توانسته است این حمله سایبری را خنثی کند و از آسیب به تولید که بر زنجیره تأمین و مشتریان تأثیر می‌گذارد، جلوگیری کند. او از انفجاری که در فیلم گروه هکر نشان داده شده است چیزی نگفت.
takian.ir iran largest steel producer hit by cyberattack 2
خبرگزاری نیمه رسمی مهر به نقل از ابراهیمی گفت: «خوشبختانه با توجه به زمان و آگاهی کامل، حمله ناموفق بود و انتظار می‌رود که تا پایان روز دوشنبه وب سایت این شرکت بازیابی شود و همه چیز به حالت عادی بازگردد. »

در همین حال، شبکه خبری جماران گزارش داد که این حمله شکست خورده زیرا بر حسب اتفاق کارخانه در آن زمان به دلیل قطعی برق فعال نبوده است.

حملات سایبری در سال‌های اخیر در ایران به طور فزاینده‌ای رایج شده است. ایران که مدت‌ها توسط غرب تحت تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته است، در بروزرسانی شبکه‌های خود برای مقابله با افزایش استفاده مجرمان از باج‌افزار و همچنین نفوذ عوامل دولتی کُند عمل کرده است.

در یک حادثه بزرگ در سال گذشته، یک حمله سایبری به سیستم توزیع سوخت ایران، پمپ بنزین‌ها را در سراسر کشور فلج کرد و به صف‌های طولانی رانندگان خشمگین منجر شد. همان گروه هکر ناشناس، گنجشک درنده، مسئولیت حمله به جایگاه های سوخت را در آن سال، بر عهده گرفت.

ایستگاه‌های قطار در ایران با پیام‌های تأخیر جعلی مواجه شده‌اند. دوربین‌های مداربسته در کشور هک شده است. وب سایت‌های دولتی مختل شده‌اند. فیلمی که نشان دهنده خشونت در زندان اوین است، به بیرون درز کرده است.

خوان آندرس گوئررو ساعد، محقق اصلی تهدید در SentinelOne، گفت که هنوز مشخص نیست چه کسی پشت حملات سایبری اخیر علیه ایران است. اما او گفت که اگر همان گروه‌ها پشت حمله ادعایی به سیستم کنترل صنعتی کارخانه‌های فولاد باشند، حملات تشدید می‌شوند.

او گفت: «چیزی در لحن و ساختار این حملات تغییر کرده است. »

لیور تابانسکی، کارشناس امنیت سایبری در دانشگاه تل آویو اسرائیل، گفت که در دنیای تاریک امنیت سایبری، تفکیک ادعا‌های واقعی قبول مسئولیت از فالس فلگ، اغلب دشوار است.

او در ادامه گفت که اگر واقعاً یک حمله سایبری بود، احتمالاً این ظن متوجه اسرائیل یا ایالات متحده می‌شد. اما اگر من یک مقام ارشد ایرانی بودم و در صنایع فولاد یا هر چیز دیگری مشکل داشتم، بهترین راه حل این است که بگویم صهیونیست‌ها یا امپرئالیست‌های آمریکایی به من حمله سایبری می‌کنند.

ایران قبلاً ایالات متحده و اسرائیل را به حملات سایبری متهم کرده بود که زیرساخت‌های این کشور را مختل کرده‌اند.

پس از آن که ویروس رایانه‌ای استاکس‌نت (که عموماً تصور می‌شود ساخته مشترک آمریکا و اسرائیل است)، باعث اختلال در هزاران سانتریفیوژ ایران در سایت‌های هسته‌ای این کشور در اواخر دهه ۲۰۰۰ شد، ایران بسیاری از زیرساخت‌های دولتی خود را از اتصال به اینترنت جدا کرد.

شرکت فولاد خوزستان مستقر در اهواز در استان نفت خیز جنوب غربی خوزستان، به همراه دو شرکت بزرگ دولتی دیگر در انحصار دولت جهت تولید فولاد در ایران هستند.

این شرکت که قبل از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ تأسیس شد، چندین دهه پس از آن دارای خطوط تولیدی بود که توسط شرکت‌های آلمانی، ایتالیایی و ژاپنی تأمین می‌شد. این مجموعه به طور مستمر فعال بوده است، مگر در زمان جنگ فاجعه بار ایران و عراق در دهه ۱۹۸۰، زمانی که صدام حسین، دیکتاتور عراق ارتش خود را به آن سوی مرز‌های ایران فرستاد.

با این حال، تحریم‌های سرکوب‌کننده بر سر برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، این شرکت را مجبور به کاهش وابستگی به قطعات و ملزومات خارجی کرده است.

دولت، صنعت فولاد را بخش مهمی می‌داند. بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، ایران پیشتاز تولید فولاد در خاورمیانه و در بین ۱۰ کشور برتر جهان است. معادن سنگ آهن آن مواد اولیه تولید داخلی را تأمین می‌کند و به ده‌ها کشور از جمله ایتالیا، چین و امارات متحده عربی صادر می‌شود.

به گفته WSA: «با این حال، تولید فولاد خام ایران در ماه گذشته تنها 2.3 میلیون تن بوده است. کاهش همزمان صادرات این کشور تا حد زیادی به روسیه تحریم‌شده نسبت داده می‌شود که پس از از دست دادن دسترسی به بازار‌های غربی در بحبوحه جنگ با اوکراین، سیل خریداران چینی ایران را با فولاد با تخفیف پر کرده است. »

برچسب ها: برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران, استاکس‌نت, فالس فلگ, شمش فولاد, Khuzestan Steel Company, فولاد خوزستان, صنایع فولاد, گنجشک درنده, تحریم, false flag, Iran, Stuxnet, ایران, israel, اسرائیل, Cyber Security, حملات سایبری, هکر, امنیت سایبری, Cyber Attacks, حمله سایبری

نوشته شده توسط تیم خبر.

چاپ