جزییات خنثی‌سازی حمله سایبری به زیرساخت‌های ایران

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

takian.ir neutralization of cyber attack to iran infrastructure 1
مرکز مدیریت راهبردی افتا وابسته به ریاست جمهوری از خنثی‌سازی حمله سایبری به زیرساخت‌های ایران خبر داد.

مرکز مدیریت استراتژیک افتا روز یکشنبه اعلام کرد که در روز‌های اخیر از یک حمله سایبری گسترده به مناطق زیرساختی ایران جلوگیری شده و عملیات طراحی شده توسط مهاجمان در مراحل اولیه خنثی شده است.

به گزارش مرکز افتا، مهاجمان سایبری قصد داشتند با سواستفاده از حفره امنیتی یکی از پرکاربردترین نرم‌افزار‌ها در سازمان‌ها، ضمن دسترسی به زیرساخت و استخراج اطلاعات از آن، دستورات مورد نظر را اجرا و محتوای آلوده خود را تزریق کنند، اما قبل از آنکه مهاجمان توانند حمله سایبری خود را انجام دهند، مرکز عملیات امنیتی افتا از وقوع آن در زمانی به موقع، جلوگیری کرد.

این روز‌ها حملات سایبری جایگزین جنگ فیزیکی شده است و دولت‌ها نگران هستند که حملات سایبری باعث اختلال در ارتباطات و خدمات اقتصادی و حیاتی شود.

به عبارت دیگر هدف قرار دادن زیرساخت‌های یک کشور با بدافزار‌ها می‌تواند فاجعه‌آمیز باشد و حتی خسارات سنگینی را به همراه داشته باشد.

ایران مانند بسیاری از کشور‌های جهان در معرض تهدیدات سایبری قرار دارد و این کشور در سال‌های اخیر یکی از اهداف اصلی حملات سایبری دشمن علیه برنامه هسته‌ای، زیرساخت‌های نفتی و نهاد‌های دولتی خود بوده است.

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد بسیاری از حملات در سراسر جهان با استفاده از سلاح‌های سایبری پیشرفته به طور مشترک توسط آژانس امنیت ملی ایالات متحده (NSA)، اسرائیل و سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا، از جمله ستاد ارتباطات دولت (GCHQ) انجام می‌شود. اما در برخی موارد گروه‌های جنایتکار نیز از طرف آن‌ها این حملات را انجام می‌دهند.

ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق و افشاگر اسناد طبقه‌بندی شده آژانس امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با مجله اشپیگل در سال ۲۰۱۳، از نقش این آژانس و اسرائیل در حملات سایبری با استفاده از بدافزار استاکس نت علیه تأسیسات هسته‌ای ایران صحبت کرد.

در مواجهه با این تهدیدات، جمهوری اسلامی ایران با ایجاد صنعت بومی دفاع سایبری و تولید تجهیزات سایبری، توانسته است بسیاری از حملات سایبری دشمن را در سال‌های اخیر خنثی کند.

در این راستا، ایران با بهره‌گیری از دانش متخصصان داخلی و استفاده حداکثری از محصولات داخلی، پروژه‌های پوشش ریسک، تجمیع، ایمن‌سازی زیرساخت‌های حیاتی و دفاع سایبری را در استراتژی‌های خود گنجانده است.

در سال ۲۰۲۰، ایران از بین ۱۸۲ کشور در شاخص جهانی امنیت سایبری (GCI) در رتبه ۵۴ و در منطقه آسیا و اقیانوسیه رتبه دوازدهم را به خود اختصاص داد که نشان دهنده بهبودی شش امتیازی نسبت به سال ۲۰۱۹ است. این شاخص مورد تأیید اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) قرار گرفته است.. این سازمان وابسته به سازمان ملل است و برای کمک به کشور‌های سراسر جهان در انجام اقدامات عملی و افزایش آگاهی عمومی از امنیت سایبری در نظر گرفته شده است.

محمدرضا فرجی پور، جانشین قرارگاه پدافند سایبری ایران با اشاره به افزایش قدرت سایبری ایران بر بسیاری از کشور‌ها گفت: ایران اکنون قدرت سایبری خود را به مؤلفه مهمی از قدرت ملی تبدیل کرده است. دارای سیستم و سازمان دقیق برنامه‌ریزی دفاع سایبری و در مواقع لزوم از آن استفاده می‌کند. بنابراین هرگونه حمله سایبری از سوی آمریکا و متحدانش به ایران قطعاً با پاسخ مواجه خواهد شد که مشخصاً این قدرت، یک عامل بازدارنده ایجاد می‌کند.

برچسب ها: آژانس امنیت ملی ایالات متحده, قرارگاه پدافند سایبری, ITU, GCI, Nuclear, Edward Snowden, GCHQ, تأسیسات هسته‌ای, افتا, زیرساخت, Iran, Stuxnet, NSA, cybersecurity, ادوارد اسنودن, ایران, مرکز مدیریت راهبردی افتا, malware, استاکس نت, اسرائیل, مهاجمان سایبری, بدافزار, امنیت سایبری, Cyber Attacks, حمله سایبری

نوشته شده توسط تیم خبر.

چاپ