نصب ماینر رمزارز توسط آنتی ویروس نورتون بر روی دستگاه کاربران

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

takian.ir norton antivirus installs cryptominer way out 1
غول آنتی‌ویروس نورتون به دلیل نصب خودکار cryptominer (استخراج‌کننده رمزارز) در دستگاه‌های کاربران خود که اتریوم را استخراج می‌کند، مورد انتقاد قرار گرفته است.

نرم‌افزار Norton360، یک نرم‌افزار آنتی ویروس محبوب است. با این حال، به دلیل نصب یک برنامه استخراج ارز دیجیتال بر روی دستگاه‌های کاربران، بشدت توسط نهاد‌های مختلف مورد انتقاد قرار گرفته است.

بر اساس گزارش‌ها، ماینر ارز دیجیتال در ژوئن سال گذشته در آنتی ویروس نورتون گنجانده شد تا به کاربران Norton360 کمک کند تا مقداری درآمد اضافی از کارت گرافیک خود کسب نمایند. این ابزار Norton Crypto نام دارد و رمزارز اتریوم را استخراج می‌کند. کاربران می‌توانند ۸۵ درصد از رمزارز استخراج شده را نگاه داشته و مابقی نیز به NortonLifeLock می‌رسد.

آیا نورتون360 به سخت‌افزار Crytpominer مجهز شده است؟
به گفته نورتون، شرکت مادر پشتیبان Norton360، سرویس‌های مبتنی بر کلود که مسئول فعال‌سازی برنامه آنتی‌ویروس هستند، به کاربران گزینه‌ای برای سود بردن از این طرح ارائه کرده‌اند. اما کاربران ابتدا باید برای فعال کردن آن موافقت کنند.

با این حال، بسیاری از کاربران شکایت کرده‌اند که ابزار استخراج تعبیه شده در نرم‌افزار آنتی ویروس به سختی حذف می‌شود و باعث ایجاد مشکل در دستگاه می‌شود. یک کاربر توییتر ابتدا در مورد این مشکل پست کرد و ادعا کرد که برنامه Norton360 ابزار استخراج را از طریق برنامه‌ای به نام NCrypt.exe روی رایانه خود نصب کرده است که نمی‌توان آن را حذف نصب کرد.

درباره ویژگی Opt-in SOFT نورتون360
شرکت NortonLifeLock Inc. مستقر در تمپا، مالک Norton360 است. این شرکت، شرکت محافظت از سرقت هویت LifeLock را در سال ۲۰۱۷ از Symantec Corp خریداری کرد و در سال ۲۰۱۹ به NortonLifeLock تغییر نام داد. این ویژگی اکنون بخشی از بسته خدمات Norton360 است.

طبق سؤالات متداول ارسال شده در وب‌سایت این شرکت، ویژگی جدید Norton Crypto زمانی که رایانه کاربر غیرفعال است کار کرده و فقط روی سیستم‌هایی اجرا می‌شود که نیازمندی‌های سخت‌افزار/نرم‌افزاری را برآورده می‌کنند، برای استخراج رمزارز اتریوم اقدام می‌کند، که شامل حداقل ۶ گیگابایت حافظه رم و کارت گرافیک NVIDIA است.

در این سؤالات متداول آمده است که: نورتون برای هر کاربر یک کیف پول دیجیتال اتریوم ایمن ایجاد می‌کند. کلید والت رمزگذاری شده و به طور ایمن در فضای ابری ذخیره می‌شود. فقط شما به کیف پول دسترسی دارید.

شرکت NortonLifeLock، Norton Crypto را به عنوان یک ویژگی Opt-in ارائه کرده است، و طبق گفته شرکت، بدون اجازه کاربر فعال نمی‌شود.

اگر کاربران Norton Crypto را فعال کرده و دیگر مایل به استفاده از این ویژگی نباشند، می‌توانند با خاموش کردن موقت «tamper protection» و حذف NCrypt.exe از رایانه، آن را غیرفعال کنند.
takian.ir norton antivirus installs cryptominer way out 2
پاسخ نورتون به گمانه‌ها
هنگامی که نورتون توییت کرد که Norton Crypto یک ویژگی Opt-in است، این شرکت با واکنش شدیدی روبرو شد.

یکی از کاربران توییتر پرسید: «اگر انتخابی است، چرا به‌طور پیش‌فرض نصب می‌شود و بدون خلاص شدن از شر کل نرم‌افزار آنتی‌ویروس قابل حذف نیست؟ »

دیگران نیز معتقد بودند که این ویژگی نباید بخشی از یک ابزار آنتی ویروس باشد. برای رفع سردرگمی، نورتون بیانیه دیگری منتشر کرد.

ویژگی Norton Crypto فقط یک ویژگی انتخابی است و بدون اجازه کاربر فعال نمی‌شود. اگر کاربران Norton Crypto را روشن کرده‌اند اما دیگر مایل به استفاده از این ویژگی نیستند، می‌توان آن را از طریق Norton360 با خاموش کردن موقت «tamper protection» (که به کاربران اجازه می‌دهد نصب نورتون را اصلاح کنند) و حذف NCrpyt. exe از رایانه‌تان غیرفعال کرد.

نورتون تقریباً مصرف انرژی را در سرتاسر جهان افزایش می‌دهد و هزینه مصرف برق را برای مشتریانش بیشتر از ماینر‌ها است، با این حال به نورتون اجازه می‌دهد تا سود زیادی بدست بیاورد.
این مسأله منزجر‌کننده، زشت و نوعی خودکشی است.
— کریس ویکری (@VickerySec) ۶ ژانویه ۲۰۲۲

چگونه از شر نورتون cryptominer خلاص شویم؟
طبق گفته صفحه انجمن نورتون، پیروی از دستورالعمل‌های ذکر شده در زیر می‌تواند Norton Crypto را در دستگاه غیرفعال کند.

به داشبورد N360 بروید و قسمت امنیت دستگاه را باز کنید.
بعد روی "تنظیمات" کلیک کنید.
سپس «Norton Tamper Protection» را غیرفعال کنید (در اینجا یک بازه زمانی درخواست می‌شود، ۱۵ دقیقه را انتخاب کنید).

به /Program Files/Norton Security/engine/(production version) بروید

در آنجا NCrypt. exe را پیدا خواهید کرد و می‌توانید آن را حذف کنید. Tamper protection نورتون پس از ۱۵ دقیقه دوباره روشن می‌شود یا می‌توانید آن را به صورت دستی فعال کنید.

برچسب ها: tamper protection, Opt-in, کیف پول دیجیتال, گرافیک, LifeLock, Opt-in SOFT, نورتون360, NortonLifeLock, Norton Crypto, Norton360, نورتون, Cryptominer, والت, ماینر, Crypto, Symantec, NVIDIA, Wallet, Cloud, Antivirus, cybersecurity, رمزارز, cryptocurrency miners, cryptocurrency, اتریوم, ethereum, آنتی ویروس, امنیت سایبری, Cyber Attacks, حمله سایبری

نوشته شده توسط تیم خبر.

چاپ