آیا TelegramDR و Telepado قابل اعتماد هستند؟

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

این روزها چندین برنامه پیام رسان اجتماعی مشابه تلگرام در حال گسترش در کشور هستد که در کانال های مختلف منتشر شده و بسیاری از مردم آنها را جایگزین تلگرام میدانند. در این بلبشوی ممنوعیت استفاده از تلگرام، بسیاری از افراد با سوء استفاده از آگاهی افراد و شوق فراوان انها در کشف پیام رسان خارجی جایزگین، اقدام به سوء استفاده های فراوانی کرده و در اصطلاح از آب گل آلود ماهی میگیرند که البته مقاصد این افراد متفاوت است اما هرچه که هست اصلا قصد خوبی نبوده و اعتماد به انها فعلا پیشنهاد نمیگردد. لذا در زیر به بررسی دو پیام رسان به نام TelegramDR و Telepado پرداخته شده است هرچند که ممکن است مطالب مشابه این مطلب را در سایت های مختلفی مشاهده کرده باشید.

Takian.ir Telepado and Telegramdr

ابتدا در مورد Telegram DR:

طبق بررسی های انجام شده، این برنامه توسط نریمان غریب (شبکه منوتو) و امین ثابتی (کارشناس فنی بی‌بی‌سی) که هر دو ساکن لندن هستند، تهیه و معرفی شده و اخیرا هم توسط کانال‌های مختلف تبلیغ شده است.
در ابتدا ادعا شده بود که این نرم افزار یک برنامه اپن‌سورس است و با همکاری مدیر عامل تلگرام آقای پاول دوروف تهیه شده! اما ریپوزیتوری گیت‌هاب آنها خالی بود و ادعای اپن‌سورس بودن آن مثل اتصالش به دوروف، فاقد مدرک بود. طی چند روز جاری هم مقداری کد در گیتهاب اضافه شده است (https://github.com/filtershekanha/TelegramDR--AndroidNative)که کاربر بی‌اطلاع، ممکن است تصور کند واقعا اپن‌سورس است.
تهیه‌کنندگان آن مدعی هستند که این برنامه همان تلگرام+سایفون است! اما نکته جالب اینجاست که اگر درست میگویند، کاربران میتوانند خودشان سایفون را بر روی گوشی نصب کرده و از تلگرام استفاده کنند و هیچ نگرانی ای نداشته باشند. حالا بد نیست به چند مورد زیر نیز توجه کنید:

- دسترسی‌های تلگرام دی آر غیر طبیعی است!یکی دیگر از دلایل عدم استفاده از تلگرام دی آر دسترسی‌های بسیار زیادی است که از گوشی تلفن همراه کاربران می‌گیرد. شما کافی‌ست این نسخه را نصب کنید و به چندین و چند دسترسی که از شما اجازه آن‌ها را می‌گیرد. به نظر می‌رسد بیش از آنکه این اپلیکیشن به خدمات دهی کاربران تمرکز کند، به “احتمالا” بعضی از دسترسی‌های موردنیاز در آینده فکر کرده است!

- تماس صوتی در این نسخه قطع است!یکی از دلایلی که معمولا در مورد این نسخه از تلگرام گفته می‌شود، این است که بدون محدودیت‌های معمول در نسخه اصلی می‌توان از همه امکانات تلگرام استفاده کرد ولی ما به عنوان نگارنده این متن، با تلاش‌های مکرری که برای تست تماس صوتی این پیام رسان انجام دادیم، موفق به ارتباطی نشدیم و عملا این امکان در نسخه‌ای که با یک سری از کارها ظاهرا بدون محدودیت شده است، همانند نسخه با محدودیت کار می‌کند!

بررسی Telepado:

این نرم افزار که اینروزها در بین کاربران به عنوان جایگزین تلگرام معرفی شده است هم بسیار مشکوک است. از این اپلیکیشن که دامنه آن در سال 2014 ثبت شده و جدیدا با استفاده از یک Shield، تمام اطلاعات ان پنهان شده و اطلاعات بسیار کمی در وب وجود دارد و مشخص نیست مربوط به کدام کشور است. البته در انتهای سایتِ دو صفحه‌ای این برنامه، متن ALL RIGHTS RESERVED (C) 2018 INTERNATIONAL TECHNOLOGY ENTERPRISE INC. (A COMPANY ESTABLISHED IN THE BRITISH VIRGIN ISLANDS) نوشته شده است که ادعا شده که مربوط به شرکتی واقع در انگلیس است اما پرچم کشور سازنده برنامه در اپل‌استور سفید است و نشان می‌دهد این برنامه ساخت یکی از کشورهای تحریم‌شده است که ایران نیز جزو یکی از این کشورهای تحریم شده است اما این پرچم سفید حداقل مارا مطمئن میکند که این محصول مرتبط با کشور انگلستان نیست. 

Takian.ir TelegramDR Telepado

با بررسی صفحه الکسای این سایت (https://www.alexa.com/siteinfo/telepado.com) مشاهده میشود که تنها ایرانی ها از ان استفاده میکنند و آمار استفاده از ان بصورت انفجاری افزایش یافته است و خیلی شک برانگیز است که چرا نرم افزاری که قصد دارد جایگزین تلگرام باشد، برخلاف سابقه وایبر و تلگرام تاکنون هیچ استفاده کننده ای غیر ایرانی نداشته است.

Takian.ir Telepado Alexa Rank

با صرف وقت بیشتر برای یافتن سابقه‌ی این دامنه و پیام‌رسان، می‌بینیم که چند جوان روسی و اوکراینی در linkedin و ... کار روی پیام‌رسان Telepado را جزو رزومه خود آورده‌اند که از جمله انها میتوان به Alexander Sobolev از روسیه، Victor Queiroz از برزیل، Lev Khomich از سوییس اشاره نمود که همه در حد Developer بوده و هیچکدام Owner این پروژه نیستند و در حال حاضر هم دیگر توسعه ای بر روی این نرم افزار انجام نمیدهند.
لذا به احتمال زیاد، این پیام‌رسان یک پیام‌رسان مهجور بوده که توسط آقازاده‌ای پولدار (خارجی یا ایرانی) خریداری و تبلیغ شده است.درست شبیه پیام‌رسان‌های خارجی دیگر و ... که خریداری شده و به عنوان پیام‌رسان ایرانی در حال فعالیت هستند و البته با بررسی بیشتر متوجه میشویم که Telepado اپن‌سورس نبوده و ادعاهایی که در خصوص امنیت دارد، قابل اثبات نیست.

با جستجوی بیشتر بر روی علامت تجاری Telepado، اطلاعات جالب دیگری را مشاهده میکنیم. با مراجه به اینجا مشاهده میکنیم که فردی با نام Omar Ghoshehمالک این برند است و متاسفانه اطلاعات کاملی نیز از ایشان در دسترس نیست و مشاهده میکنیم که این فرد اصلیت اماراتی داشته و ساکن اسراییل است و تاکنون بیش از 60 دامین دیگر را نیز برای خود ثبت نموده است که بسیاری از انها جدید هستند.

Takian.ir Telepado Omar ghosheh

و جالب این است که سایر دامین های ثبت شده توسط ایشان، هیچکدام توسط shield، پنهان نشده اند.

از طرفی به گفته کاربران استفاده کننده از این نرم افزار، قابلیت Delete Account در این محصول وجود نداشته و کاربر پس از ثبت نام، بالاجبار در این نرم افزار فعال میباشد. همچنین پیامک های تایید این نرم افزار با سرشماره +93 از افغانستان ارسال میشوند که باز هم با ماهیت مثلا انگلیسی این محصول در تضاد است. تمامی موارد ذکر شده در بالا دست به دست یکدیگر میدهند که به این نرم افزار مشکوک باشیم و حداقل به این شک کنیم که چگونه نرم افزاری با ماهیت پنهانی ، بدون شفاف سازی ، بدون سابقه فعالیت موفق و بدون ارائه تضمین های لازم، قرار است جایگزینی برا تلگرام باشد.

در انتها لازم به ذکر است که تحقیقات بیشتری جهت شفاف سازی در مورد این نرم افزار ارائه خواهد شد و نگارنده این خبر در شرکت تاکیان، هیچگونه پیشنهاد جهت استفاده یا عدم استفاده از این نرم افزارها را تاییدنمی نماید و تصمیم گیری نهایی بر عهده خود کاربران است.

 

برچسب ها: israel, Omar Ghoshesh, Telepado, Telegram DR, گیت هاب, جایگزین تلگرام, تلگرام دی آر, پیام رسان, Telegram, تلگرام

نوشته شده توسط تیم خبر.

چاپ