IPImen ، Firewall ، NGFirewall-UTM، آیپی ایمن، فایروال ایرانی ، فایروال بومی، یوتی ام بومی، یوتی ام ایرانی، فایروال نسل بعدی ایرانی، فایروال نسل بعدی بومی

بررسی ترفندهای بدافزارها برای دور زدن ضد باج افزارها در آنتی ویروس ها

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

takian.ir malware can use this trick to bypass antivirus solutions 1محققان نقاط ضعف امنیتی قابل ملاحظه ای را در برنامه های نرم افزاری مشهور شناسایی کرده اند که می تواند برای غیرفعال کردن ساختار محافظتی از آنها سوءاستفاده شود و کنترل برنامه های مجاز در سیستم کاربر را با بهره گیری از بدافزار برای عبور از سد ساختار دفاعی ضد باج افزارها، برای انجام اقدامات خطر آفرین در دست بگیرند.

این حملات دوگانه که توسط اعضای دانشگاه لوکزامبورگ و دانشگاه لندن شرح داده شده اند، با هدف دور زدن امکان محافظت از فولدرها که توسط برنامه های آنتی ویروس ارائه شده، رمزگذاری فایل ها (معروف به "Cut-and-Mouse") و غیرفعال کردن محفاظت از آنها با شبیه سازی اعمال کلیک ماوس (معروف به "Ghost Control")، انجام میشود.

پروفسور گابریل لنزینی، دانشمند ارشد مرکز بین رشته ای امنیت، اتکا و اطمینان در دانشگاه لوکزامبورگ، گفته است: "ارائه دهندگان نرم افزار آنتی ویروس همیشه سطح بالایی از امنیت را ارائه می دهند که آنها را تبدیل به یک عنصر اساسی در مبارزه روزمره با مجرمان سایبری کرده است. اما آنها در حال رقابت با جنایتكارانی هستند كه هم اكنون منابع، قدرت و همچنین تعلق خاطر بیشتری دارند".

به بیان دیگر، کمبودهای موجود در نرم افزار کاهش مخاطرات بدافزاری نه تنها نمی تواند به کد غیر مجازی اجازه دهد که ویژگی های محافظتی آنها را غیرفعال کند، بلکه نقص طراحی در امنیت فولدرهای محافظت شده که توسط تامین کنندگان و سازندگان آنتی ویروس عرضه شده است، میتواند توسط عواملی مورد سوءاستفاده واقع شود؛ مثلاً باج افزار محتویات فایل ها را با استفاده از امکان تغییر در ساختار نگارش از پیش دیده شده برای دسترسی به فولدر و رمزگذاری داده های کاربر تغییر میدهد، یا از یک ابزار پاک کننده برای از بین بردن غیرقابل بازگشت فایل های شخصی قربانیان استفاده میکند.

فولدرهای محافظت شده به کاربران این امکان را می دهند تا فولدرهایی را که به یک لایه محافظت اضافی در برابر نرم افزار مخرب نیاز دارند، مشخص کرده و بدین ترتیب دسترسی غیر ایمن به فولدرهای محافظت شده را مسدود کنند.

محققان اعلام کرده اند: "به مجموعه كمی از برنامه های موجود در لیست سفید، امتیاز تغییرات در فولدرهای محافظت شده اعطا می شود. با این حال، برنامه های موجود در لیست سفید از سوءاستفاده توسط برنامه های دیگر در امان نمیمانند. بنابراین، اعتماد کردن به این ساختار معقول نیست، زیرا یک بدافزار می تواند با استفاده از برنامه های لیست سفید به عنوان واسطه، روی فولدرهای محافظت شده، عملیات مد نظر خود را انجام دهد".

takian.ir malware can use this trick to bypass antivirus solutions 2

یک سناریوی حمله که توسط محققان کشف شد، نشان داد که می توان از یک کد مخرب برای کنترل یک برنامه معتبر مانند Notepad برای انجام عملیات نوشتن و رمزگذاری فایل های قربانی که در فولدرهای محافظت شده ذخیره شده است، استفاده کرد. برای این منظور، باج افزار پرونده های موجود در پوشه ها را بررسی کرده، در حافظه خود رمزگذاری کرده و در کلیپ بورد سیستم کپی می کند و به دنبال آن، باج افزار Notepad را راه اندازی می کند تا محتوای پوشه را با داده کلیپ بورد بازنویسی و جایگزین نماید.

محققان دریافتند که حتی در موارد بدتر، توالی حمله فوق الذکر می تواند برای بازنویسی و جایگزینی فایل های کاربر با یک تصویر تصادفی ایجاد شده توسط نرم افزار Paint (به عنوان یک برنامه قابل اعتماد)، برای از بین بردن و حذف دائمی و قطعی فایل های کاربر استفاده شود.

از طرف دیگر، حمله Ghost Control می تواند عواقب جدی و خاص خود را به همراه داشته باشد، زیرا با غیرفعال کردن حفاظت قطعی در مقابل بدافزار بوسیله شبیه سازی اقدامات کاربر قانونی که مشخصا روی رابط کاربری یک نرم افزار آنتی ویروس انجام می شود، می تواند به مهاجم و عامل حمله اجازه دهد هر برنامه غیرقانونی و مخربی را از یک سرور کنترل از راه دور مهاجم، وارد و اجرا کند.

از 29 نرم افزار آنتی ویروس ارزیابی شده در طول مطالعه، 14 مورد از آنها در برابر حمله Ghost آسیب پذیر تشخیص داده شدند؛ از سویی نیز مشخص شد که همه 29 برنامه آنتی ویروس آزمایش شده در مقابل حمله Cut-and-Mouse آسیب پذیر هستند. محققان از تامین کنندگان و سازندگان این برنامه های آنتی ویروس که تحت تاثیر این آزمایشات قرار گرفته اند، نام نبرده اند.

takian.ir malware can use this trick to bypass antivirus solutions 3

اگر چنین چیزی صحت داشته باشد، نتایج یادآور این نکته حائز اهمیت است که حتی راه حل های امنیتی که به وضوح برای محافظت از دارایی های دیجیتال یک مجموعه در برابر حملات بدافزار طراحی شده اند، می توانند از ضعف هایی رنج ببرند و به طبع هدف نهایی آنها را که همانا محافظت و تامین امنیت است، با شکست مواجه میشود. حتی در حالی که ارائه دهندگان نرم افزار آنتی ویروس به ارتقا ساختار دفاعی خود ادامه می دهند، طراحان بدافزار با بهره گیری تاکتیک های فرار و مبهم سازی، از چنین موانعی عبور کرده اند. نیازی به ذکر نیست اما حتی با استفاده از ورودی های آلوده و از طریق حملات آلوده کننده، تشخیص رفتاری نرم افزارهای تامین امنیت را سردرگم کرده و آنها را دور می زنند.

محققان اعلام کرده اند: "سازگاری و ترکیب پذیری ایمن، یک مشکل شناخته شده در مهندسی امنیت است. اجزا وقتی که جدا از هم در نظر گرفته شوند، سطح حمله مشخصی را پوشش می دهند و در مقابل هنگامی که در یک سیستم ادغام می شوند، سطح وسیع تری ایجاد می کنند. اجزا با یکدیگر تعامل دارند و با سایر قسمتهای سیستم پویایی ایجاد می کنند و از طرفی اگر توسط طراح این تدبیر پیش بینی نشده باشد، یک مهاجم نیز می تواند با آن ها در تعامل باشد".

برچسب ها: ضد باج افزار, نوت پد, Paint, Notepad, cut and mouse, Ghost control, Encryption, Antivirus, cybersecurity, malware, ransomware , Anti Ransomware, آنتی ویروس, رمزگذاری, باج افزار, بدافزار, امنیت سایبری, Cyber Attacks, حمله سایبری

چاپ ایمیل